Öppettider julhelgen
Det lackar mot jul och under helgerna kommer våra öppettider på kontoret se lite annorlunda ut mot vanligt.
23-26/12 – Stängt
27/12 – 09-15
30/12 – 09-13
2/1 – 09-15
3/1 – 09-15
6/1 – Stängt
Turerna är många kring reglerna för arbetsresor. I somras beslutade riksdagen om ett nytt system, som sedan den nytillträdda regeringen aviserade att man skulle dra tillbaka. Nu ligger en tredje variant på beslutslistan hos riksdagen.
Det är inte alltid lätt att hänga med. I våras beslutade riksdagen att det avdrag privatpersoner kan göra för arbetsresor i deklarationen skulle ersättas av en skattereduktion. Meningen var att regelverket med skattereduktion skulle börja gälla från årsskiftet, det vill säga 1 januari 2023. Så blir det (förmodligen) inte. Den nya regeringen väljer att behålla nuvarande regelverk med möjlighet till ett reseavdrag i deklarationen i stället för en skattereduktion. I regeringens senaste förslag backar man med andra ord tillbaka till det regelverk som gäller idag. Dessutom ska enligt förslaget två schablonbelopp i reseavdraget höjas för att bättre spegla de faktiska kostnaderna för resorna.
– Avdraget för arbetsresor med egen bil höjs från 18,50 till 25 kronor per mil.
– Avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs från 6,50 respektive 9,50 till 12 kronor per mil.
Avdraget för förmånsbilar som helt drivs med elektricitet är oförändrat. Det ska fortsatt uppgå till 9,50 kronor per mil, enligt förslaget.
Men i förslaget till riksdagen finns ändå en av de förändringar som beslutades i våras med, som då var kopplat till just skattereduktionen. Arbetsgivaren ska enligt propositionen som har överlämnats till riksdagen ange uppgiften om den anställdes arbetsplats i rapporteringen av arbetsgivardeklarationen (AGI) till Skatteverket. Det är en uppgift som skiljer sig åt jämfört med det förslag som gick ut på remiss.
Det här innebär att två nya uppgifter ska anges i AGI, arbetsplatsens gatuadress och arbetsplatsens ort. Detta oavsett om regelverket utgår från skattereduktion eller avdrag. Det gäller om den anställda bara haft ett tjänsteställe under redovisningsperioden. Enligt skattereglerna har den anställde ett tjänsteställe vilket antingen är en adress hos arbetsgivaren eller i bostaden.
Arbetsresor är resor mellan bostaden och arbetsplatsen. Med bostad avses den skattskyldigas aktuella faktiska bostadsadress, vilket normalt också är den skattskyldigas folkbokföringsadress. Med arbetsplats avses den skattskyldigas tjänsteställe. För att göra rätt bedömning när den anställde har skiftande arbetsplatser kan det behövas vägledning från Skatteverket.
Efter pandemin har det blivit allt vanligare att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan. Om den anställde ska utföra huvuddelen av sitt arbete på en viss angiven plats som inte är på arbetsplatsen i arbetsgivarens lokaler, till exempel i bostaden, ska det finnas ett avtal. Om mer än 50 procent av arbetet utförs på en sådan särskilt angiven plats, får den anställde anses ha sitt tjänsteställe där och inte i arbetsgivarens lokaler. Om en arbetsgivare tillhandahåller en arbetsplats där den anställde kan utföra huvuddelen av sitt arbete så anser Skatteverket att det utgör tjänstestället. För anställda som har tillgång till en arbetsplats i arbetsgivarens lokaler kan tjänstestället i vissa fall bli på annan plats än i arbetsgivarens lokaler.
Huvudregeln är att en anställd har sitt tjänsteställe där övervägande delen av arbetet utförs. Till denna huvudregel finns ett antal undantag. Det är arbetsgivarens ansvar att bedöma var den anställda har sitt tjänsteställe. Vid bedömningen bör man ta hänsyn till följande:
· Nedlagd arbetstid på respektive plats
· Tillgången till en arbetsplats i arbetsgivarens lokaler
· Den faktiska arbetstiden på respektive plats
· Avtal om distansarbete med mera
· Huvuddelen av arbetstiden utförs från en viss angiven plats utanför arbetsgivarens lokaler
· Frekvensen av resor till arbetslokalen
Om den anställda besöker arbetsgivarens lokal så gott som dagligen, talar det för att den lokalen är tjänstestället. Även organisatoriska omständigheter som ledning och arbetsfunktion spelar in när bedömningen ska göras. En anställd kan bara ha ett tjänsteställe hos en och samma arbetsgivare.
Det lackar mot jul och under helgerna kommer våra öppettider på kontoret se lite annorlunda ut mot vanligt.
23-26/12 – Stängt
27/12 – 09-15
30/12 – 09-13
2/1 – 09-15
3/1 – 09-15
6/1 – Stängt
Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …
Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda. Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …
Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …
Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …
Alla helgons afton fredagen 1/11 kommer vi att stänga kontoret 13.00.
Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …
I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare För enskilda näringsidkare som …
De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …
Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …