Publicerat 20 maj 2021 i kategorin Artiklar

Arbetsplats hemmet

I coronatider har många arbetat hemifrån och det kommer säkerligen se annorlunda ut med arbetsplatsen framöver. Många företag ser över sin kontorsyta och om det ska fattas beslut om arbete hemifrån. Förutsättningarna för beslut ser olika ut om det gäller vid en nyanställnings eller under en pågående anställning. När en nyanställning görs så kan det regleras i villkoren att den anställde, helt eller delvis, ska ha arbetsplatsen i sitt hem. När det gäller befintlig personal så är det beroende på hemarbete ska vara tillfälligt eller permanent.

Om det är en tillfällig hantering kan arbetsgivaren begära att medarbetare, helt eller delvis, ska utföra sitt arbete hemifrån. Pandemin utgör en sådan situation som gör att arbetsgivaren ytterst kan beordra att arbete utförs hemifrån. Alternativet är att se över om det går att lösa med ledigheter.

Om en arbetsgivare tar ett permanent beslut om att kontorsytan ska krympas eller helt ska avvecklas kan arbetsgivare erbjuda medarbetarna omplacering till nya tjänster med placering i bostaden (helt eller delvis). Om det inte går att lösa på frivillig basis med en lösning där medarbetarna fördelar sin arbetstid mellan bostaden och kontoret så kan det bli skäl för uppsägning av arbetsbrist. Erbjudanden måste dock vara skäliga.

En utmaning vid hemarbete är den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön, även vid arbete hemifrån. Det kan vara svårt, exempelvis får inte arbetsgivaren kräva att se hemmiljön. Hemmet är en privat sfär som arbetsgivare bara får ta del av om man är överens om det. I hemmiljön kan gränsdragningen i arbetstiden vara svår eller att säkerställa att det inte är en ohälsosam arbetsbelastning.

Publicerat 23 december 2025

God jul

Öppettider julhelgen:.

24-26 Stängt

29/12 09.00-15.00

30/12 09.00-12.00

2/1 Stängt

5/1 09.00-13.00

6/1 – Stängt

Önskar er alla en riktig god jul och gott nytt år.

Läs mer

Publicerat 19 december 2025

Redovisningskonsulten som nyckelspelare i Järvsöbackens tillväxtresa

Bakom Järvsöbackens snabba tillväxt finns inte bara fler nedfarter och bättre liftar – utan också ett långsiktigt partnerskap med flera lokala aktörer. En viktig nyckelspelare i framgången är redovisningsbyrån Midama Ekonomi. Genom nära samarbete, strategisk rådgivning och löpande stöd i allt från bokföring till verksamhetsutveckling har redovisningskonsulterna på byrån …

Läs mer

Publicerat 19 december 2025

Nya 3:12-regler – vad du som delägare behöver ha koll på

Rätt eller fel men vi kallar reglerna för 3:12-reglerna. De gäller delägare i fåmansaktiebolag som äger kvalificerade aktier i företaget – egentligen delägare i aktiebolag som ägs av ett fåtal personer och som även arbetar i företaget. Det är med rätta som både företagare och skatteexperter har kritiserat reglerna. De är både komplexa och svåra att förstå. Nu har …

Läs mer

Publicerat 19 december 2025

Ändringar i K-regelverket – kan ditt företag fortsätta tillämpa K2?

I somras beslutade Bokföringsnämnden om en hel rad ändringar i K2-regelverket. Ändringarna innebär bland annat att vissa företag inte längre kommer att ha möjlighet att tillämpa K2 i årsredovisningen per den 31 december 2026. Även om det kan kännas långt borta, och det först ska upprättas en årsredovisning för 2025, är det klokt att redan nu fundera på om ditt företag …

Läs mer

Publicerat 8 december 2025

Öppettider julhelgen

Det lider mot jul och under helgerna kommer våra öppettider på kontoret se lite annorlunda ut mot vanligt.

 

22/12 08.00-14.30

23/12 08.00-12.00

24-26 Stängt

29/12 09.00-15.00

30/12 08.00-12.00

2/1 Stängt

5/1 08.00-13.00

6/1 – Stängt

Läs mer

Publicerat 8 december 2025

Öppettider julhelgen

Det lider mot jul och under helgerna kommer våra öppettider på kontoret se lite annorlunda ut mot vanligt.

 

22/12 08.00-14.30

23/12 08.00-12.00

24-26 Stängt

29/12 09.00-15.00

30/12 08.00-12.00

2/1 Stängt

5/1 08.00-13.00

6/1 – Stängt

Läs mer

Publicerat 14 november 2025

Möblerar för framgång – med redovisningskonsultens hjälp

Systrarna Liza Jacobsson och Linda Hallgren förvandlade sin passion för inredning till ett framgångsrikt företag. Men att driva ett växande bolag kräver mer än kreativitet – det kräver struktur, ordning och rätt kompetens vid rätt tidpunkt. För Heads and Tails har en Auktoriserad Redovisningskonsult varit viktig genom bolagets olika utvecklingsfaser. 2014 grundade Liza och Linda …

Läs mer

Publicerat 14 november 2025

Dags för julbord – här är skattereglerna att ha koll på

Julen är snart här och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefri förmån för de anställda.   Avdragsrätten för …

Läs mer

Publicerat 14 november 2025

Då blir julklappar till anställda skattefria

Julen närmar sig – och med den är det viktigt att känna till vilka skatteregler som gäller för gåvor till anställda. Beloppsgränsen för att julklappen ska vara skattefri för de anställda är även i år 550 kronor. I denna artikel går vi igenom förutsättningarna för att julklappar ska vara skattefria, samt regeringens nya förslag om möjligheter för bland annat aktiebolag …

Läs mer

Publicerat 7 november 2025

A-kassa viktig även för småföretagare – men många saknar skydd

Trots en turbulent omvärld och osäker ekonomi saknar över hälften av Sveriges småföretagare försäkring vid arbetslöshet. Detta har SMÅA, a-kassan för företagare, länge arbetat för att förändra. – Alla borde ha ett bra skyddsnät och det kan man få genom oss, säger Jessica Tjällman, kommunikationschef på SMÅA. De senaste åren har oroligheter i samhället och …

Läs mer

Gå till startsidan