Hem » Nyheter » Livsavgörande för småföretag i kris
Publicerat 16 april 2020 i kategorin Artiklar
Livsavgörande för småföretag i kris
Naturläran har lärt oss att de arter som kan anpassa sig bäst till sin omgivning är de som kommer att överleva. I spåren av coronaviruset har detta blivit en sanning även för landets alla småföretag som sällan har resurser för att övervintra en längre störning eller kris. Det gäller då att göra en serie av åtgärder för att rädda företaget för framtiden och en av de viktigaste är att ta hjälp av en kompetent rådgivare som vet vad som gäller och vad som fungerar bäst.
Frågorna blir lätt många och snabbt avgörande, som till exempel:
- Hur länge räcker likviditeten?
- Vilka kostnader kan vi undvika?
- Hur fungerar factoring?
- Kan man frigöra kapital genom leasing?
- Hur fungerar nya regler om anstånd med betalningar?
- Vad innebär korttidspermitteringar?
- Kan ägaren bli personligt betalningsansvarig?
Att hitta rätt svar på denna typ av frågor kommer att bli livsavgörande för många företag och därmed för en stor del av det svenska näringslivet. Och de flesta får i detta läge bara en chans att göra rätt.
Kunskap om vad som är bäst på kort sikt…
En Auktoriserad Redovisning- och Lönekonsult är en av företagets viktigaste ekonomiska rådgivare i vanliga fall – nu kan de bli livsavgörande. Genom goda kunskaper inom ekonomi och löner, samt god insikt i den löpande verksamheten blir startsträckan kort för att diskutera vad som är bäst. Erfarenhet från en stor mängd företag är ytterligare en viktig faktor för att välja rätt alternativ, genom att man vet vad som fungerar bäst i olika situationer och hur man söker stöd och anstånd.
Utvecklingen går mycket snabbt och det är lätt att drabbas av panik när intäkterna plötsligt försvinner eller när stora delar av personalen måste vara hemma. I detta läge är det viktigt med ett kompetent bollplank som kan vägleda företaget i de kritiska frågorna. Auktoriserade Redovisnings- och Lönekonsulter har både kompetens och erfarenhet av sådana här situationer. De har dessutom ofta stora nätverk inom andra viktiga områden som exempelvis jurister, leasingföretag och banker. Regelbunden kontakt med myndigheter är ytterligare en viktig faktor för att stödja företagen i den pågående krisen. Så ett gott råd till alla företag som redan arbetar med en auktoriserad konsult är att snarast ta kontakt för att få råd om vad som kan göras i nuläget. Och för de företag som inte har en sådan konsult är rådet att snarast söka upp en.
…och vad som är bäst på lång sikt
Mitt i krisens centrum är det svårt att tänka på att den kommer att ta slut, men så blir det så småningom. De företag som då har överlevt kommer att få sin utgångspunkt för framtiden i hur man löste sina problem. Har man lånat upp mycket kapital står man inför en lång tid av amorteringar och höga räntor och har man avskedat viktig personal gäller det att hitta nya nyckelpersoner för att driva verksamheten vidare. De lösningar som genomförs på kort sikt måste därför även ta hänsyn till hur påverkan blir på längre sikt. Annars kommer förtaget att leva med hög risk även efter krisen är slut.
Krisen har skapat stora utmaningar för både enskilda företag och näringslivet samt för hela samhällsekonomin. Hur man löser problemen kommer att påverka under lång tid framöver, så ett av de bästa råden är att inte försöka lösa allt själv – använd en kompetent rådgivare som bollplank för att hitta olika alternativ och vad som är bäst för just ditt företag. Själv är inte bäste dräng i nuläget.
Publicerat 19 september 2025
Så får du en stressfri höst på jobbet
Sommaren närmar sig sitt slut och så även semestern. Hur får du en stressfri start på hösten och ett effektivt arbetsflöde ända till årsskiftet? Den irländska löneexperten Helen Dooley har många konkreta tips. – Vissa saker låta enkla, men jag vet att de fungerar, säger hon. Du som var på GPA Awards i Warszawa i juni, följer Helen Dooley på sociala medier eller läst …
Läs mer
Publicerat 19 september 2025
Srf konsulterna tipsar: Bidrag för laddstolpar
Visste du att du som arbetsgivare kan få halva kostnaden täckt när du installerar laddstolpar för dina anställda? Genom Naturvårdsverkets satsning Ladda bilen finns möjlighet att söka bidrag på upp till 15 000 kronor per laddpunkt. Så fungerar bidraget Bidraget gäller både för planerade och redan slutförda installationer. Ersättningen kan täcka kostnader för arbete, …
Läs mer
Publicerat 19 september 2025
Ny undersökning: Krångliga 3:12-regler hämmar tillväxten
En medlemsundersökning från Företagarförbundet visar att många småföretagare tycker att 3:12-reglerna är krångliga, tidskrävande och hämmande för tillväxt. Under ett webbinarium för förbundets medlemmar förklarade representanter från Srf konsulterna de föreslagna regeländringarna och varför det är viktigt att ta hjälp av en auktoriserad redovisningskonsult för att …
Läs mer
Publicerat 19 september 2025
Ny EU-dom: Så påverkas överföring av personuppgifter till USA
Den 4 september meddelade EU-domstolen (Tribunalen) en betydelsefull dom som påverkar alla organisationer som överför personuppgifter till USA. Enligt domen anses USA fortsatt erbjuda ett tillräckligt dataskydd för personuppgifter som överförs enligt Data Privacy Framework. Domen ger efterlängtad tydlighet för företag, men kan komma att överklagas. Vad innebär beslutet i …
Läs mer
Publicerat 19 september 2025
Srf konsulterna tipsar: Har du uppdaterat din SNI-kod än?
Från årsskiftet gäller nya SNI-koder – branschkoderna som visar inom vilken verksamhet ett företag är aktivt. Cirka en halv miljon företag påverkas och behöver själva se till att uppgifterna stämmer. SNI-koden används bland annat i statistik, jämförelser och myndighetsregister. När koderna nu uppdateras är det viktigt att kontrollera om förändringen gäller även ditt …
Läs mer
Publicerat 19 september 2025
A-kassa viktig även för småföretagare – men många saknar skydd
Trots en turbulent omvärld och osäker ekonomi saknar över hälften av Sveriges småföretagare försäkring vid arbetslöshet. Detta har SMÅA, a-kassan för företagare, länge arbetat för att förändra. – Alla borde ha ett bra skyddsnät och det kan man få genom oss, säger Jessica Tjällman, kommunikationschef på SMÅA. De senaste åren har oroligheter i samhället och …
Läs mer
Publicerat 10 juli 2025
Semesterstängt
Vi kommer att ha kontoret stängt v. 30-31 för semesterledigt.
Vår telefon 0523-301 30 kommer att vara öppen 9-15 under dessa veckor.
Önskar er alla en fin sommar!
Läs mer
Publicerat 10 juli 2025
Semesterstängt
Vi kommer att ha kontoret stängt v. 30-31 för semesterledigt.
Vår telefon 0523-301 30 kommer att vara öppen 9-15 under dessa veckor.
Önskar er alla en fin sommar!
Läs mer
Publicerat 18 juni 2025
Glad midsommar
Vi kommer att stänga kontoret torsdag 19/6 kl 13.
Trevlig midsommar önskar vi på Hasselöns Bokföring.
Läs mer
Publicerat 12 juni 2025
Nya 3:12- regler – ett steg närmare lagstiftning
Nu har regeringen publicerat sin lagrådsremiss med det slutliga förslaget på förändringar när det gäller beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag. Till stor del motsvarar de nu föreslagna reglerna de regler som utredningen presenterade i sitt förslag. Men några förändringar har skett. I den här artikeln sammanfattar vi de förslag till regler som regeringen nu …
Läs mer
Gå till startsidan