Publicerat 20 oktober 2022 i kategorin Artiklar

Mina ombud – digitala fullmakter lanserade

Bolagsverket har nu lanserat tjänsten Mina ombud. Den ska göra det möjligt för företagare och privatpersoner att skapa och dela ut digitala fullmakter hos alla anslutna inom den offentliga sektorn. – Vi har länge arbetat för detta. När Skatteverket och Bolagsverket är anslutet kommer det att spara mycket tid för våra medlemmar, säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör Srf konsulterna.

Vid lanseringen, torsdag 13 oktober, var det enbart möjligt för företagare att skapa fullmakter hos Karlskrona kommun, som också deltagit i utvecklingsarbetet.

– Utöver Karlskrona är det en till två kommuner och myndigheter som ligger närmast att ansluta. Några av dem blir kanske klara i år. Intresset är mycket stort från många men det tar tid att anpassa de existerande e-tjänsterna till den nya, digitala fullmakten och därmed uppnå de fördelar tjänsten innebär, säger Michelle Michelle Ludovici, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket.

Bolagsverket har haft i uppdrag att utveckla tjänsten som ett led i arbetet med en nationell gemensam digital infrastruktur. Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har varit aktivt med stöd och rådgivning under processen. Skatteverket och Bolagsverket har tidigare angett att de ansluter sig till Mina ombud under 2023.

Större projekt

Roland Sigbladh är ledamot i Bolagsverkets insynsråd och har även där fört medlemmarnas, och branschens, talan. I insynsrådet, som kan liknas vid verkets styrelse, sitter även representanter från näringslivet och riksdagen.

– Vi kan se detta som första leveransen i ett större projekt som innebär en lång rad effektiviseringar och automatiseringar som underlättar för bland annat redovisningskonsulter och lönekonsulter, konstaterar Roland Sigbladh.

Två målsättningar

När fler myndigheter, regioner och kommuner anslutit sig till Mina sidor och tjänsten når nästa fas öppnar sig två möjligheter branschen länge efterfrågat:

  • Skriftliga fullmakter ersätts av digitala, vilket underlättar för konsulten att sköta företagets affärer gentemot alla offentliga aktörer.
  • Fullmakten kan hanteras på byrånivå. Företagaren behöver inte avsluta gamla fullmakter eller skapa nya för att någon slutar eller börjar på byrån man anlitar.

– Vi hoppas och verkar förstås för att detta ska införas så snart det är praktiskt möjligt, understryker Roland Sigbladh.

Starten

Det enda som vid lanseringen kan göras via Mina sidor är att en restaurangägare kan dela ut en fullmakt till exempelvis en konsult för att denna ska kunna agera restaurangombud i Karlskrona kommun. Och därmed kunna ansöka om bland annat utskänkningstillstånd å restaurangägarens vägnar.

– Vi är framåt när det gäller sådana här projekt och har jobbat länge tillsammans med Bolagsverket. Vi arbetar strukturerat med utveckling, innovation och digitalisering och att nu kunna koppla digitala fullmakter mot våra e-tjänster kommer att höja kvaliteten ytterligare för våra medborgare, säger Mats Hellman, verksamhetsutvecklare på Karlskrona kommuns digitaliseringsenhet i ett pressmeddelande från Bolagsverket.

Michelle Ludovici betonar att Mina sidor kommer att få en bred samhällsnytta:

– Mina ombud skapar mer nytta ju fler offentliga aktörer som ansluter sig med sina e-tjänster. Med Mina ombud behöver man inga manuella kontroller av fullmakter vilket gör att man slipper mänskliga misstag och kan spara både tid och pengar. De digitala fullmakterna kommer att kunna användas i hela samhället, bland annat inom vård och omsorg, utbildningssektorn och för företag och privatpersoner.

Digitala fullmakter i Mina ombud>>

Publicerat 7 november 2025

Srf konsulterna tipsar: Har du uppdaterat din SNI-kod än?

Från årsskiftet gäller nya SNI-koder – branschkoderna som visar inom vilken verksamhet ett företag är aktivt. Cirka en halv miljon företag påverkas och behöver själva se till att uppgifterna stämmer. SNI-koden används bland annat i statistik, jämförelser och myndighetsregister. När koderna nu uppdateras är det viktigt att kontrollera om förändringen gäller även ditt …

Läs mer

Publicerat 7 november 2025

A-kassa viktig även för småföretagare – men många saknar skydd

Trots en turbulent omvärld och osäker ekonomi saknar över hälften av Sveriges småföretagare försäkring vid arbetslöshet. Detta har SMÅA, a-kassan för företagare, länge arbetat för att förändra. – Alla borde ha ett bra skyddsnät och det kan man få genom oss, säger Jessica Tjällman, kommunikationschef på SMÅA. De senaste åren har oroligheter i samhället och …

Läs mer

Publicerat 7 november 2025

Många förslag i budgeten för 2026

Det är sista chansen för den sittande regeringen att genomföra stora förändringar innan valet nästa år och det märks – budgetpropositionen innehåller många förslag, varav många innebär att hushållens ekonomi stärks. På företagsbeskattningsområdet föreslås en rad förenklingar och förbättringar. Vissa förslag föreslås träda i kraft den 1 januari 2026 medan andra …

Läs mer

Publicerat 29 oktober 2025

Ändrade öppettider allahelgonsafton

Fredagen 31/10 stänger vi kontoret 13.00.

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Många förslag i budgeten för 2026

Det är sista chansen för den sittande regeringen att genomföra stora förändringar innan valet nästa år och det märks – budgetpropositionen innehåller många förslag, varav många innebär att hushållens ekonomi stärks. På företagsbeskattningsområdet föreslås en rad förenklingar och förbättringar. Vissa förslag föreslås träda i kraft den 1 januari 2026 medan andra …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Det våras för förändringar i höst

Vill du lyckas med förändringsarbete? Mindre, regelbundna förändringar ger ofta större och mer varaktiga resultat än stora förändringar i ett slag. Dessutom är det arbetet lättare att påbörja. – Börja med att dokumentera och riskbedöma de problem som regelbundet uppträder och notera tiden och resurserna som kan krävas för att lösa dem. Fokusera sedan på att presentera …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Srf konsulterna tipsar: Ny tjänst ersätter Näringslivsregistret

Bolagsverkets tjänst Näringslivsregistret upphör – ersätts av ny och modernare tjänst. Den 30 september 2025 stänger Bolagsverket ner e-tjänsten Näringslivsregistret, som länge använts för att söka uppgifter om företag och företrädare. Istället lanseras den nya tjänsten Sök företagsinformation som bland annat innehåller registreringsbevis, årsredovisningar och uppgifter …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Srf konsulterna tipsar: Dags att ändra den debiterade preliminärskatten?

Nu har vi kommit in i sista delen av 2025 och det kan vara dags att se över den debiterade preliminärskatten för företaget. Du kan när som helst under året lämna in en preliminär inkomstdeklaration och du kan lämna den flera gånger per år. Den debiterade preliminärskatten bygger på uppskattningar om företagets överskott för året. För en enskild näringsidkare ingår även …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Srf konsulterna tipsar: Behöver du ett jämkningsbeslut för 2026?

Du behöver ansöka senast den 9 november om du vill att jämkningsbeslutet för beskattningsåret 2026 ska gälla från och med januari 2026. Om du brukar få en större summa kvarskatt eller skatt tillbaka kan du ansöka om jämkning. Jämkning innebär att din arbetsgivare drar rätt skatt löpande under året. Brukar du få kvarskatt kommer arbetsgivaren att dra av mer skatt och betala in …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Skärpta krav för moms på parkeringsplatser

Skatteverket har i ett nytt ställningstagande daterat den 30 september 2025 förtydligat när uthyrning av parkeringsplatser kan omfattas av samma momsregler som för bostäder och lokaler. Ställningstagandet innebär en skärpning jämfört med tidigare och påverkar fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och andra hyresvärdar som hyr ut parkeringsplatser till sina hyresgäster. …

Läs mer

Gå till startsidan